Jadi aku cakap kat dia, "tape le by..kasut raya tade..tapi dpt fon raya pun cukup le ye"..senyum melebar sampai ke telinga!
Anyway, raya tahun ni, 1st raya kami raya kat umah mak kat semenyih.So mlm first raya tu baru balik Changlun.Rasa tak sabarnyeeeee nak pi kuala perlis makan seafood.Tgh berkira2 hari bila nak pi sana hehe.
Tahun ini punya preparation beli semua before puasa.Cuma baju nenek dan bibik je beli masa pose.Punya le ramai org …walhal tak gi major shopping complex pun(kami mmg tak pi shopping complex besar2 ni walaupun bukan bulan pose..:D) setakat gi warta bangi tu je..tapi mak datokkk..punya le ramai manusia…berpusu2.
Gulatis bangi ada buat promo…tapi lepas diskaun pun masih lagi beratus2…so telan air liur je le..nasib baik le ada English cotton yg within our budget..jadi beli la juga 4 meters kain utk nenek.
Pastu kain batik nenek dan baju bibik beli kat area office je.Nasib baik ada jualan kat lobi.
Ohh did I tell you that one of the main thing we planned to buy either in Vietnam or Aussies is the children kasut raya?
But to our dismay, tak jumpa..i mean ada le jumpa…tapi tak kena saiz le design le..last2 beli juge le kat mesia.Lagi murah dan byk size…tapi design pun tade le cun mana pun..hehe.Da last2 minit ni beli je la :D
Rumah pula?Mmg tiada langsir baru…sofa baru or pinggan mangkuk baru.Nada.
Cuma ada le coffee table yg aku sempat grab masa ikea sale just right before Ramadhan hari itu.With kinda limited budget(sbb had to budget more for our aussie trips plus aspa dah bising2 tak bagi spend apa2 lagi before going to aussie) so hanya coffee table yg berharga RM49 berjaya di beli juga…muehehhehe.Tu pun aspa sudah pandang2 sinis shj terhadap coffee table tersebut :D
Anyways, hajat di hati utk panjangkan langsir di main sliding door tidak menjadi kenyataan sbb tak pergi2 kedai langir or kain ela selain Gulatis.I dun think Gulatis ada kain langsir?Eh ke ada?Kalau ada…I’m sure they going to cost us a bomb!
So the langsir remain senteng.Sbb apa senteng?I bought the langsir at second hand shop and those langsir came from hotels.So aku punya le confident kalau langsir hotel sure panjang without even bother to measure the length.Balik2 umah…lepas penat memasang…rupanya senteng!!!I think more than 1 feet gak le.Dari sehari ke sehari nak beli lace utk sambung kat kaki langsir tu..so that it fits the sliding door frame…well you know me, procrastination beats me.
So all in all, rumah mmg mcm gitu je le…mmg tak nampak gaya mcm nak beraya.Rumah mak aku mmg da siap2 tukar langsir yg sungguh menarik.Hmm maybe aku leh minta langsir2 lama my mom?At least bertukar le skit langsir utk raya ni muehehhehe..I know I know..cheapskate :D but I will try my luck hoho.
And one more
thing, beli punya beli kuih muih utk my parents, aspa’s parents and my
aunties..lupa nak beli kuih2 utk rumah.Maklum le sebelum ni bukan duk umah
sendiri..so just couldn’t be bothered nak beli kuih2 ni…sbbnya..org tak dtg pun…heh.Tapi tahun
ni..da ada rumah sendiri..kena le juga sediakan kuih muih kalau org dtg.Nak
harap masak, masakan sendiri bukan sedap mana pun hehehe.Even bekas letak kuih
pun tade..aduh.Sempat ke nak beli bekas letak kuih?Ke Tesco atau Giant je le
kots :D
Pejam celik
pejam celik, we are almost at the end of Ramadhan. Seriously, this year
ramadhan is the fastest ever.Rasa mcm semalam baru je bersahur kat Brisbane and
flew back to Malaysia.And today, is the last 2 days of our Ramadhan.
This year
Ramadhan I didn’t cook much.Most of the meals were prepared by my nenek. May
Allah give His blessing to my nenek.Though at the age of 80, she is still
capable to cook and prepare our sahur and iftar. May Allah reward her tremendously.
I didn’t do much of cooking as every week days, we only reached home nearly 7pm
and that didn’t give me much time to prepare the food.I am really grateful to
have nenek around us.This is one of the nikmah Allah has given to our
family.The healthy grandma who can cook delicious food J.Anyway, I still cook on weekends la ok
hehe.
Preparing
food for iftar/sahur is very rewarding especially when the chef is also
fasting. Subhanallah, even doing a simple task as cooking/prepare for iftar also
is very rewarding, what more doing other specific ibadah such as our wajib
solat, the fast itself, the sunat solat, the recitation of Quran, the giving
out sadakah and others?
The rewards
will be multiplied.
Whatever good
deeds you do in the month of Ramadhan will be multiplied enormously by Allah
swt.So it is a shame if in Ramadhan we just fast for the sake of fasting…or because it’s
like a tradition…or because it is just bulan puasa..so kena puasa la!
And it is
such a shame if we didn’t put a lot of effort to reap these huge rewards!As we
will never knew whether we will still be here for our next Ramadhan. Did you
notice that some of our families or friends were with us last year but this
year they are no longer with us? How confident are we that we going to last
until the next Ramadhan?It is 12 months down the road and anything can happen
along the way.
Anything.
Alhamdullillah
this year, though I didn’t plan earlier on what are the ibadahs that I would like
to do for this year Ramadhan(I know many of us had prepared/planned their Ramadhan
activities list in the month of Syaaban) but I managed to performed salat tarawih be it
alone or jamaah at our small surau in our Taman every day.Ok except for the ‘holiday’,
you know what I mean :D
And
alhamdullilah, I could memorize some of the juz amma surah.Ok not all le but at
least more than half.
And
alhamdullilah after intending to perform solat tahajjud for sooooo I mean soooo long(as
I was inspired by Sultan Muhammad Al Fatih where he never missed his tahajjud
since akil), I managed to Solat tahajjud in the last 10 days. How?I know it is
soooo hard to wake up in the middle of the night knowing that the next day we
are going to wake up early and sahur and go to work. And if it's weekend, this is the time to Qada' our sleep.But alhamdullillah, 1 day, I went
to a talk by one of the local ustaz at my office and I was told that the
easiest way to perform solat tahajjud is when you wake up for your sahur.Before
you go sahur, just perform the 2 rakaat sunat tahajjud. When I first heard
about the tips, I was really looking forward for the tahajjud and truly it was
really easy to perform that solat just right before your sahur! May Allah
reward the ustaz tremendously for his tips.
I also joined
tadarus at my office and by joining the tadarus indeed I can recite Al Quran better
now as when we are tadarussing someone will listen to and correct you if you
did any mistake .So I learn a lot of new things and hence it makes me better especially
on the tajwid. Well if you recite alone, you are most likely make loads
of mistakes as sometimes we forget where to stop or we just ignore the dengung
and other things.Simple silly mistakes.
Ok those are
some of my personal achievement for this Ramadhan. OK, not to boast or
anything. This is just as a reminder for myself so that I can improve them in
our next Ramadhan…IF Allah permits.
As for Aisy,
she managed to fast half day on weekdays. Tu pun sbb bibik and nenek tipu dia
kata sudah masuk maghrib walhal baru pukul 1pm hehe.Sbb bibik dan nenek kata,
aisy Nampak penat sgt.Ye la mana tak nya, tak bangun sahur…pastu terus nak
puasa je.Tapi on weekends mmg tak puasa le hehe. Tape la..at
least dia sudah faham..konsep puasa skit2..sudah faham bila nak buka pose..and we
will fully enforce this fasting ibadah on her next year insyallah :D
As for
Alesya, mmg tak pose le..hehe baru 4 tahun kan?Harap2 next year bila Aisy da
pose penuh, Alesya pun turut serta sekali le.Al maklum la aisy ni kan idola Alesya?:D
Ok la enough la story mory ni.
Jadi di kesempatan
ini, saya dan keluarga ingin memohon ampun dan maaf jika ada sebarang silap dan
salah kerana sesungguhnya kami adalah manusia yg daif yg penuh kekurangan. Jika
ada hutang yg masih ada, harap maklumkan le ye sbb hutang tidak boleh di bawa
mati.Maklumla pada kami, mungkin kami terlupa..bukan buat2 lupa ye..hehe.Tapi kalau rasa2 nak halalkan je....tu lagi afdal le hehe.Termakan terminum, minta halal kan le ye.
Selamat Hari
Raya dan semoga lebaran kali ini lebih bermakna buat kita semua. Insyallah.
Akhir kata,
DON’T DRINK AND DRIVE :D
Have a safe journey

No comments:
Post a Comment