For example, a test of hardship.The lost of job, our loved
ones or loved items such as the precious ring your grandmother gave it to you
when you were a child.
Or a test that is favorable to you.For example someone treat
you on expensive lunch at exquisite restaurant you have been wanting to go but never
had the budget.Or even an unexpected bonus or perhaps getting 2 powerbanks when
you only ordered online 1 hehe.
Sometimes we just take it without thinking.Usually when we
get something good.We don’t even think twice.
But when hardship comes our way, we usually ask to ourself”what
we did wrong?””Why God is punishing us?”.We usually think very hard.
Today, I received an email.A story.
This story is so simple.It’s about rocks and money.
I share it here so we all can benefit from it.
Wang syiling itu jatuh di hadapan seorang lelaki yg sedang asyik membancuh simen. Melihat logam kecil itu,tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama,tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.
TINGG!
Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya. Lelaki itu menoleh ke kiri, kanan dan di sekelilingnya. Tiada siapa yg berdekatan dengannya. Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya.Tidak lama kemudian, lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya. Pun sama, dia mengambil dan menyimpannya. “Rezeki aku!” kata lelaki itu dalam hati.
Lelaki itu tidak sedar, logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya daripada aras lapan bangunan separuh siap yg mereka bina itu. Sebenarnya, ketuanya mahu memanggilnya. Ada pesanan yg mahu disampaikan ketuanya itu.
Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan, cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah. Namun, jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut. Dek kerana itulah, ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan, dapatlah dia menyampaikan pesananya kepada pekerjanya itu.
Sayangnya, sehingga habis wang syilingnya dibaling ke bawah, lelaki itu masih belum juga mendongak ke atas. Lantas, ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.
Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu. Setelah merasa sakit dan terganggu, lelaki itu mendongak ke atas,melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yg menyerangnya tadi. Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yg sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.
P/s : Sahabat sekalian, kisah ini sekadar tamsilan antara kita dengan Yang Maha Pencipta. Tanpa sedar, Allah sering menjatuhkan ‘syiling’ lambang rezeki, rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita. Tuhan menjatuhkan ‘syiling’ itu sebagai satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas untuk mengingati dan bersyukur dengan kurniaan-Nya. Tetapi, kita acap kali lalai untuk ‘mendongak’ ke atas sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa mengucapkan terima kasih.
Seperti kisah ketua dan pekerja tadi, apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian, lalu Dia jatuhkan pula ‘batu’ yg berupa musibah, kegagalan, keperitan dan pengalaman yg menyakitkan. Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu,barulah kita teringat untuk mendongak,menadah tangan bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita.”
And today I also read status update IM Asyraf about how a
man he met at surau KLIA who forgot to return the kopiah after using it.The
next day he saw the same person with the same kopiah and he asked the man that
he seemed familiar and he thought he saw the man yesterday.He said yes.He performed
his solat in the surau and wore the kopiah and accidently took it back without
realizing it and went home.His house is at Batang Kali.And today he came back
all the way from Batang Kali just to give back something that’s not his, even
though the kopiah only cost a few ringgit.
Subhanallah, a good lesson can be learned here.Regardless
how much is the value of the item that you took from others which is not yours,
you should return it to the rightful owner.Because simply it is not yours!
So I read these 2 different stories this
morning/afternoon.Not long after I read those 2 stories, a postman came and
gave a parcel.Of course there was my name in the recipient box. When I opened
it, there was the powerbank I ordered from one of the onlineshops. But the irony
is, I received the same item last Friday.So I got 2 but I ordered only 1.
So, I asked to myself, is this rezeki from Allah?Hehe..But
again perhaps it was a test to see whether the stories I read prior receiving
the parcel have any impacts on me?I mean do I really understand the message the
stories tried to convey?
So at the end, I decided to email the onlineshop and asked
them.The email went something like this,
“Hi there,
I have received my item.Thank you.
For your information, I also received the same item last Friday.So
this means, you have sent 2 units of
powerbanks but I ordered only 1.
Is this is a mistake or a gift from you?
Thank you”
I know it sounds lame.I wish they sent it as a gift for me….muehehehhehe
So let see the reply from them later.
Will keep you updated.
J
No comments:
Post a Comment