Monday, July 22, 2013

Tidak puasa ini hari

Hari ini bangun dikejutkan oleh azan subuh dari telefon Aspa.
Memang terkejut beruk.Tgk2 sudah pukul 5.50am.
Alamat mmg tak sahur le.
Punya la pasrah tuhan shj yg tahu.

Awal Ramadhan haritu, berplan2 utk berpuasa selang sehari sbb takut tak larat.
Tapi Alhamdulillah belum miss lagi.Mcm2 supplement saya makan ye so that I can have the energy to last until berbuka huhu.
Tapi hari ini teramatlah pasrah bila bangun pukul 5.50am and I decided not to fast today.So miss 1 day.Sedih tapi I don’t want to take a risk by fasting without sahur.
Kalau tak fikir pasal the little one, ok je nak puasa tanpa sahur hehe.

Dan yg paling tak best sekali bila nak bagitau Aisy yg die pun tak sahur sbb maknya pun tak bangun sahur.That was the first thing came to my mind,camne aisy nak puasa tanpa sahur?Dgn sahur pun banyak kali dia request utk berbuka.What more without sahur.
So I slowly woke her up and told her that I didn’t wake her up for sahur.I said sorry.
Pastu ckp ngan die Aisy tayah pose le.The next question she asked, “Aisy kena gi sekolah ke?”
And I replied,”Aisy boleh mkn kat sekolah ke?”And she said no.
So I let her to decide whether she want to go to school or not and of course le die tanak pi ..muehehehe.
Tape le, I felt so guilty so I just let her stayed at home.

Jadi masuk hari ini, aisy sudah 2 hari tak pose.1 hari lagi tu masa first day pose.Mmg die tak tahan sgt.Lepas balik dari sekolah terus dia minta opah dia belikan air sbb tak larat sgt.So tape le.First day dia nak cuba utk puasa.Tetapi lepas tu Alhamdulillah die dapat pose penuh, walaupun kerap kali die minta utk minum air, tapi kami cakap le lagi skit je aisy lagi skit je dan alhamdullillah dia dapat pose full walaupun nampak mmg lembik le hehe.
Salah satu perkara yg memotivasikan aisy utk terus berpuasa dan buat ibadah lain seperti baca al quran, solat tarawih dan witir adalah kerana adanya check list yg diberikan oleh pihak sekolah dan di situ ada scoring.Tapi I’m not sure le by the end of Ramadhan she needs to submit it to her mualimah or not but she diligently fill in the checklist everyday.In a way, the checklist is very good as probably she compares it with her friends at school, ye le bebudak ni kan suka compete with each other and they are competing who can tick the most columns hehe.Alhamdullillah.Though Nampak mcm tak ikhlas, but in a way, it teaches them to fast and do other ibadah.They learn about keikhlasan perhaps later.We just need to get them to start doing it regardless whatever the reason is.
Sama juga mcm solat and other ibadah. They are only children.Perhaps we can explain the importance of it later when they begin to understand the concept.

Just get them started and we can explain the importance of it along the way.

Tapi yg paling kelakar pagi tadi,lepas aisy tau dia tak perlu puasa,lepas solat subuh dia terus ajak adiknya turun Dan minta dgn bibik nasi lemak yg masak semlm Dan ayam goreng Dan roti Dan nutella Dan Milo.Bila aku Dan aspa turun,terkejut Kami.Macam tak pernah mkn seminggu lagaknya!haha aisy aisy mungkin dia terlebih excited bole breakfast spt biasa bukan time sebelum subuh yang selalu mmg tade nafsu mkn Dan slow je le mkn hehe.

Anyway, harap2 perkara yg sama tidak berulang lagi le sehingga habis Ramadhan tahun ini.
Gambatte ne!!

No comments: